Rušný provoz na poušti
Z Tabrichatu jsme odjeli odpoledne. Měli jsme před sebou asi 200 km a uháněli jsme, co to šlo, abychom byli do večera v Kidalu. Místy to moc nešlo, ale nikdy jsme neuvízli v písku. Řidič se ukázal jako zkušený a věděl, kterým místům a kudy se vyhnout. Na pistě byl docela provoz, potkali jsme tři auta, čtyři stáda ovcí, dvě stáda krav zebu, asi deset oslíků, dvacet koz a na padesát velbloudů. S auty jsme se na úzkých úsecích vyhýbali vzájemně, stáda jsme prostě museli nechat v klidu přejít, kozy měly přirozený respekt a úprkem před autem prchaly, zato s oslíky byla těžká práce. S hlavou sklopenou stáli uprostřed cesty a za žádnou cenu neuhnuli. Nezbývalo, než ustoupit a objet je, byť přes keře a kameny. K tomu nám průvodce pobaveně vyprávěl historku, proč kozy před autem utíkají, psi za ním běží a osli se nepohnou. To jednou koza, pes a osel jedou taxíkem (vskutku typicky saharský příběh), a když vystupují, koza zaplatí jen polovinu ceny a uteče. Proto jakmile uvidí auto, bojí se, že ji taxikář honí, a prchá. Pes naopak platí velkou bankovkou, jenže taxikář mu nevrátí drobné a ujede. Dodnes tedy psi pronásledují všechna auta, aby dostali zpět, co jim patří. Jen osel zaplatí přesnou částku. Projíždějící auta ho nevzrušují, protože má účty vyrovnané. Reakce velbloudů byla zvláštní. Jak jsme se k nim blížili, zkameněli s hlavou vztyčenou a až na poslední chvíli začali začali splašeně utíkat. To se opakovalo, i když okusovali ostnatné akácie podél cesty. Jestliže šlo o mladého velblouda, matka byla vždy na blízku a hned se postavila mezi něj a nás. Nepohnula se, dokud velbloudě nedostala z naší blízkosti. Jeli jsme cestou necestou, pista vedla krajinou bez jakýchkoli pravidel. Jak průvodce věděl, kudy má jet, mi nebylo jasné. Místy se stopy po kolech aut ztrácely úplně, jindy jich tam byla spousta, ale vedly na všechny strany, takže se podle nich jet stejně nedalo. Ostatně průvodce tvrdil, že podle nich nejezdí, že se řídí krajinou, kterou důvěrně zná. Vzhledem k monotónnímu charakteru krajiny musí jít opravdu o dokonalou znalost, jinak si to nelze vysvětlit. Bez průvodce bychom asi měli i s výkonným autem a navigačním systémem dost velké problémy.